środa, 10 marca 2010

Tradycyjne chińskie tajniki zachowania zdrowia

Dzięki kilku tysiącom lat historii tradycyjny chiński sposób życia połączył w sobie nauki przyrodnicze, humanistyczne i społeczne. Zawiera w sobie chińskie doświadczenia w dziedzinie dbałości o zdrowie i wyróżnia się spośród innych tradycyjnych styli życia solidnymi podwalinami teoretycznymi i bogatymi doświadczeniami klinicznymi.

Podobnie jak inne żywe organizmy, istota ludzka nie stoi ponad naturalnymi prawami narodzin, rozwoju, starości i śmierci. Czyni się jednak wiele wysiłków, by promować rozwój, udoskonalić ciało oraz opóźnić procesy starzenia i zapobiec przedwczesnej śmierci. Kluczem do tego jest aktywne zapobieganie i szybkie reagowanie. Według Huang Di Nei Jing, który tworzył w okresie Wiosny i Jesieni oraz w okresie Walczących Państw „Szałwia leczy chorobę zanim ona się pojawi i zajmuje się zaburzeniami zanim się wydarzą” . Innymi słowy, zdrowy człowiek powinien zapobiegać chorobom, a w przypadku choroby powinien podjąć natychmiastowe leczenie, by powstrzymać jej rozwój. Osoba utrzymująca organizm w dobrym zdrowiu często leczy ukryte zaburzenia i pozbywa się czynnika ryzyka.

Chińska medycyna podkreśla jedność człowieka z naturą oraz dbanie o wszystkie tkanki ciała. W oparciu o koncepcję jin i jang, pięć żywiołów i „harmonii człowiek- niebo” chińska medycyna postrzega ciało człowieka jako „zdolne do opierania się szkodliwym qi”. Szkodliwe qi jest czynnikiem zewnętrznym przyczyniającym się do chorób np. bakterie lub toksyny. Kiedy witalne qi jest w ciele (czyli ciało jest w równowadze, a odporność jest wysoka), „ nieuchronna słabość jest wtedy gdy szkodliwe qi dominuje i nie jesteśmy w stanie zwalczyć choroby. Kładzie się nacisk na zapobieganie chorobom, co pozwala na elastyczne podejście do pacjenta. Na podstawie obserwacji i analizy wyglądu zewnętrznego wyciąga się wnioski o funkcjonowaniu ciała. Chińska medycyna poświęca się zatem badaniu tajników życia.

Rola oczyszczania, uzupełniania, wzmacniania i utrzymywania równowagi w tradycyjnym chińskim podejściu do życia.

Podstawą długowieczności i zdrowia jest nieobecność szkodliwych czynników w ciele. Obecnie ludzie dzielą się na trzy kategorie: zdrowi –stanowią 5%, chorzy- stanowią 15% i na wpół zdrowi około 80%. Na wpół zdrowi tkwią w niebezpiecznym stanie charakteryzującym się ciągłą obecnościa ukrytego czynnika szkodliwego, który może spowodować poważniejsze zaburzenia. Tacy ludzie potrzebują oczyszczania śledziony, żołądka i jelit; uzupełniania qi, krwi, jin i yang; wzmacniania odżywiania w taki sposób, by osiągnąć równowagę.


Ciało człowieka jest organiczną całością i brak równowagi pomiędzy jin i jang doprowadzi do nieprawidłowego funkcjonowania organów wewnętrznych. Gdy jeden organ zostanie uszkodzony, odczują to i inne organy, a ostatecznie doprowadzi to do zaburzeń równowagi całego organizmu. Dlatego też szkodliwe czynniki powinny być usunięte z ciała zanim dokonają szkód. Należy dokonać tego za pomocą odżywiania. Jak wyżej stwierdzono, „ciało jest w stanie opierać się szkodliwemu qi kiedy żywotne qi jest wewnątrz”. Kiedy szkodliwe qi wchodzi do ciała, żywotne qi przystępuje do walki. Walka ta narusza równowagę jin i jang w ciele lub prowadzi do nieprawidłowego funkcjonowania organów wewnętrznych, co z kolei powoduje zaburzenia qi i krwi, które objawiają się serią patologicznych zmian. Jeśli żywotne qi zwycięża, a szkodliwe qi ustępuje, choroba będzie uleczona. W przeciwnym wypadku choroba rozwinie się i doprowadzi do śmierci.

Zachowanie dobrego zdrowia i „ harmonii człowiek- niebo”

Powyższe rozważania pokazują, jak ważne dla człowieka jest codzienne zachowanie zdrowia. Zazwyczaj, gdy nie cierpimy na żadne choroby, nie zauważamy patologicznych czynników ukrytych w ciele i uważamy się za zdrowych. Jednak „wielka tama może pęknąć na skutek działania mrówek”. Ciało jest jak tama, która może być uratowana poprzez wczesne usuwanie czynników ryzyka. Ludzie zaczynają działać dopiero po odkryciu choroby. Jak mówi przysłowie, „A three-foot-thick layer of ice is not caused by one day of wintry rigor”. ( Lodowiec nie tworzy się w ciągu jednego dnia zimy). By mieć zdrowie silne jak lód, musimy regularnie dbać o jego zachowanie. Zatem z łatwością możemy obronić się przed atakiem choroby. Jak powinniśmy dbać o zdrowie? Musimy zrozumieć, że człowiek jest elementem przyrody, a jego życie jest uzależnione od współdziałania jin i jang oraz 5 żywiołów, co oznacza konieczność dostosowania się do pory roku, regionu i strefy czasowej. Jedynie w ten sposób możemy realizować „harmonię człowiek- niebo”.

Jin i jang oraz pięć żywiołów: przeciwstawna jedność przyrody

Ciało człowieka stanowi integralną całość. Wszystko musi posiadać jin i jang. Jak mówi przysłowie, „ a single Yin does not grow; alone Yang does not survive” (pojedyncze jin nie urośnie, samotne jang nie przeżyje”. Świat jest zbudowany na przeciwstawnej jedności jin i jang. Jin i jang reprezentują własności, które są zarówno przeciwstawne jak i powiązane ze sobą. Ani człowiek, ani przyroda nie są oddzielone od pięciu żywiołów: metal, drewno, woda, ogień i ziemia. Właściwością drewna jest jang, ponieważ ono rośnie i łączy się. Woda jest właściwością jin, ponieważ płynie w dół. Ogień jest przypisywany jang, ponieważ pnie się w górę. Lecz jin i jang przeplatają się wzajemnie. Na przykład, powierzchnia wody to jang, ale dno to jin. To tłumaczy integralny koncept przeciwstawnej jedności jin i jang oraz pięciu żywiołów, które oddziałują na człowieka i przyrodę tworząc równowagę pomiędzy zyskiem i stratą poprzez wzajemne stymulowanie i ograniczanie. W stanie równowagi, na przykład, pięć głównych organów wewnętrznych (wątroba, serce, śledziona, płuca i nerki) wspomagają się wzajemnie. Uszkodzenie jednego z nich wpływa na resztę.

Jin, jang, pięć żywiołów oraz procesy oczyszczania, utrzymywania, wzmacniania i równowagi.

Tak zwane pięć żywiołów tradycyjnej chińskiej medycyny: drewno, ogień, ziemia, metal i woda stanowią podstawowy budulec świata. Odpowiadają one wiośnie, latu, środkowi lata, jesieni i zimie w przyrodzie, a w odniesieniu do ciała ludzkiego: wątrobie, sercu, śledzionie, płucom i nerkom. Zgodnie z powyższym powinniśmy przedsięwziąć odpowiednie działania oczyszczające na wiosnę, podtrzymujące latem, wzmacniające na jesień i równoważące zimą po to, aby osiągnąć równowagę pomiędzy ciałem, ekologią i naturą. W dzisiejszych czasach zanieczyszczenie środowiska jest znaczne, co niewątpliwie wpływa na szkodliwe substancje zawarte w naszym pożywieniu. Kiedy te substancje wnikną do ciała, zaatakują w pierwszej kolejności śledzionę i żołądek, które są odpowiedzialne za trawienie i przyswajanie. One są również podstawowymi organami rozwoju pourodzeniowego i źródłem qi i krwi. Co więcej, rozmiar szkód wyrządzonych śledzionie i żołądkowi określa zapas sił witalnych (qi z nerek). Energia wymagana przez ciało jest rozprowadzana po ciele po strawieniu i przyswojeniu pożywienia przez śledzionę i żołądek, a następnie reguluje qi i krew w wątrobie i płucach oraz dodatki witalne w nerkach, co zapobiega zachorowaniu. Kiedy zażywamy produkty zdrowotne, należy brać pod uwagę wpływ pory roku i zmiany klimatyczne.
Podobne tematy
Sposób na regenerację naszego organizmu
Dożyj 100 lat w chińskim stylu
Medycyna tybetańska krok do przodu
Dlaczego suplementy są koniecznością
Uzasadnienie dla integracji .......
Tradycyjne chińskie tajniki zachowania zdrowia
Pobierz katalog produktów Tiens
http://benefiter.pl/pobierz/ksiazka-tiens---profilaktyka_1324760597_1623_1855.pdf
Zajrzyj do Europejskiego Przewodnika Produktów
http://flipflashpages.uniflip.com/2/46144/106432/pub/

wstawiamy
.

0 komentarze:

Prześlij komentarz