Filozofia chińska zakłada, że siły, które rządzą ciałem i umysłem człowieka stanowią kopie tych ,które regulują cykle zmian w otaczającym nas świecie .
Naturalne wzorce powtarzają się na każdym poziomie organizacji-od obrotowego ruchu planet po funkcjonowania naszych narządów wewnętrznych. Te starożytne idee wschodu odpowiadają temu , co współcześni myśliciele nazwali "trójwymiarowym paradygmatem ":sposób organizacji całości natury znajduje odbicie w każdej jej cząstce(rośliny, zwierzęta ,ludzie)
Te same siły ,które kierują życiem fizycznym zmysłami i postrzeganiem, wpływają na życie emocjonalne, intelektualne i duchowe .Gęsta sieć współzależności łączy Pięć Przemian z kulturą ludzkiego gatunku. Wszystko -czas siewu i czas zbiorów, zwycięstwa i porażki w bitwach, małżeństwo i prokreacja ,a także sposoby ochrony zdrowia-da się wyjaśnić zasadami tej teorii.
Pięć Przemian stanowi przewodnik po cyklach ludzkiego życia-chwilowych i długotrwałych, jest mapą obrazującą przebieg zachodzących procesów ,podręcznikiem pozwalającym zrozumieć nasze odkrycia,
Przemiany jako etapy przeobrażeń
Pięć Przemian utożsamia etapy przeobrażeń, wzorce rozprzestrzeniania sie i kurczenia, mnożenia i obumierania >Każda przemiana ma właściwą sobie pierwotną energię, moc oddziaływania, która nadaje kształt wszystkim wydarzeniom. Cykl życia przypomina następstwo pór roku w przyrodzie- od narodzin aż do śmierci, człowiek przechodzi fazy wzrostu, dojrzewania i obumierania. W poszczególnych stadiach obserwujemy oddziaływanie każdej z Przemian.
W narodzinach ,kiedy to wybucha nowe życie, dostrzegamy Przemianę Drewna. Noworodek, początkowo mały i kruchy jak delikatna zielona gałązka mobilizuje ogromną energię potrzebną dożywiołowego wzrostu .Dziecko z etapu in (ciąża odpowiadającego wodzie , przechodzi do etapu jang (wzrost),odpowiadającego Drewnu. Największe jang osiągamy w wieku dorosłym, w naszych najlepszych latach.
Dojrzałość i dorosłość odpowiadają przemianie Ziemi. Starzejąc się i degenerując powracamy do in, okres ten odpowiada Metalowi. Śmierć to etap rozkładu in Przemiana Wody i pustka z której się wyłoniliśmy. Teoria Pięciu Przemian opisuje cykliczne przeobrażenia w ciągu całego życia i wciągu dnia.Przbudzenie wiąże się z Drewnem, a pełne rozbudzenie z Ogniem.Senność odpowiada Metalowi, a sen-Wodzie .Ziemia obrazuje równowagę między przeciwstawnymi ruchami, punkt, w którym żaden z nich nie zdobył przewagi.
Nasza integralność zależy od właściwych proporcji i nie zakłóconego rytmu wewnętrznego wszystkich Pięciu Przemian, które regulują czas przebudzenia i zasypiania, aktywności ,odpoczynku, podniecenia i apatii.
Pulsowanie przemian
We wszystkich procesach zachodzących w organizmie dostrzegamy siłę, właściwości i kierunek działania każdej z Przemian .Wciągając powietrze otwieramy się na otaczający nas świat, przy wydechu zwracamy się do własnych zasobów, zwieramy się we własnych granicach.
Drzewo oznacza ekspansje, której kulminację stanowi Przemiana Ognia-energia przenika wówczas na zewnątrz i rozprzestrzenia się (jang )Metal oznacza kurczenie się aż do osiągnięcia przemiany wody ,kiedy to następuje skupienie energii w samym rdzeniu (in).Aspekt Drewna prowadzi nas w stronę Ognia, tam gdzie czujemy się cząstką wszechrzeczy, aspekt Metalu wiedzie nas ku Wodzie, do wewnątrz, tam gdzie rozpoznajemy naszą odrębnośc, naszą własną tożsamość
Aspekt Ziemi stabilizuje nas dzięki niemu potrafimy przetrzymać wzloty i upadki. Świadomość która istnieje ponad czasem, w przestrzeni odpowiada przemianie Ognia. Nasze ciało rodowód, geny i wola przetrwania z pokolenia na pokolenie należą do Wody. Działanie jest domeną Drewna ,definiowanie Metalu ,a równowaga Ziemi Poznanie każdej z Pięciu Przemian pozwoli nam zrozumieć nasze indywidualne nurty w oceanie ludzkich istnień.
Przeciwieństwem wielkiegi in Wody jest wielkie iang Ogień. Woda daje początek rozwojowi substancji , a Ogień materializacji form. Ukryta siła pestki jabłka w procesie tworzenia jabłoni wywodzi się z Wody. Widzialna moc drzewa ,które rodzi czerwone jabłka- wypełniając w ten sposób swiat twórczą misję i ujawniając swój potencjał- wywodzi się z Ognia. Metal i Drzewo odnoszą się do stadiów rozszerzania i kurczenia, Woda i Ogień władają procesami tworzenia i urzeczywistniania
Powiązanie teorii Pięciu Przemian z ludzkim doświadczeniem doprowadziło do podzielenia ciała na Pięć Obiegów Narządów odpowiadających poszczególnym Przemianom.
Obiegi te z których każdy wyraża naturę jednej z przemian, opisują filozofię i psychologię organizmu. Wśród ludzi można wyróżnić pięć typów charakterologicznych, których cielesne i oraz duchowe oznaki zdrowia lub choroby zgodne są z cechami każdej z Pięciu Przemian i Obiegów Narządów. Teoria Pięciu Przemian jest niczym fuga, w której rytmy , kadencje, frazy i wariacje wznoszą się i opadają.
Każdy z Obiegów Narządów jest żywym systemem,melodią wygrywana na instrumentach ciała i ducha. Dysonans w obrębie ciała objawia się zaburzeniami funkcjonalnymi. Brak harmonii psychicznej prowadzi do wypaczenia charakteru i rozpaczy Współdziałanie Pięciu Obiegów Narządów daje podstawę do zrozumienia pięciu typów charakteru.
0 komentarze:
Prześlij komentarz